vissza

Szépségipar más szemmel

Hogyan is állnak össze a szépségipar szereplői?

  • a gyártók, akik kitalálják, előállitják, legyártják a termékeket.
  • vásárlók, akik megveszik és felhasználják őket.

A kettő között elhelyezkedő apróbb láncszemek:

  • viszonteladók (importőr, forgalmazó, nagy,- kiskereskedelmi egységek, drogériák),
  • logisztikai cégek, akik az árut eljuttatják a gyártótól, a vevőig,
  • marketing / reklám csapat ( a termék csomagolása, illata, szine, reklámozása),
  • sales csapat (termék pozicionálása, eladási stratégia kidolgozása, milyen eladási csatornán keresztül érje el a vevő a terméke – MLM, bolti értékesités, gyógyszertár, luxus drogéria, kozmetikus…),
  • csomagoló anyag gyártó cégek,
  • hatóanyag gyártó cégek,
  • bevizsgáltatási tanusitványok....stb.

Ez miért is fontos? Mert minden egyes láncszem ráteszi a termékre a maga kis hasznát, igy mire a gyártótól a fogyasztóig eljut a termék, az ára megsokszorozódik.  Nézzünk meg egy krémet, aminek az eladási ára, az egyszerűség kedvéért legyen 10 000 Ft.

A termék, mire a vevőhöz, vagyis a fogyasztóhoz kerül, a gyártótól, kb 5-szoros árú lesz, mert az apróbb láncszemek rárakják a termékre a saját hasznukat.

A példában szerepló terméket a gyártó cég 2000 ft-ért állítja elő. Hogy a krémet elő tudja a cég állítani, ideális esetben sok éves kutatómunka előzi meg a gyártási folyamatot, amihez remélhetőleg minőségi hatóanyagokat és minőségi gépeket vásárol a cég, hogy egy minőségi terméket tudjon előállítani. A fent említett 2000 ft-ból jó esetben is maximum 300-400 ft jut a hatóanyagra, mert a többi költséget elviszik a működés és előállitás költségei. Legyünk optimisták és tételezzük fel azt, hogy a termék 500 ft összegben tartalmaz hatóanyagot. A krémek 70 %-ban vizet tartalmaznak, 30 %-ban pedig hatóanyag, tartósítószer, adalékanyagok. A desztillált víz nem kerül olyan sokba, így durván feltételezhetjük, hogy az 500 Ft hatóanyagot, tartósítószert, és adalékanyagokat tartalmaz. 

Vannak olyan webshopok, ahol krémek otthoni előállításához tudunk hatóanyagokat vásárolni. Ott megnézhetjük, hogy 500 Ft-ba milyen minőségű és mennyiségű hatóanyag fér bele. 

Miért alakult meg a gyártó cég? Nagyon nagy valószinüséggel profitszerzés céljából. Amivel semmi probléma nincs, én is részben a megélhetésért dolgozom. A különbség az, hogy ki mennyi lelkiismeretet illetve tudást rak bele az előállitott termékbe, szolgáltatásba.

Nézzük meg hogy a szépségipari gyártók milyen divíziókra oszthatók. Általában már mamut vállalatokról beszélünk, akik mind kiszolgálják a professzionális piacot, a luxus és a lakossági piacot is.

Egy termék fejlesztése nagyon költséges, főleg ha a legmondernebb technológiát használják és a legmodernebb hatóanyagokat rakják bele a fejlesztésbe. Ezért a kész mestermű borsos áron kerül a piacra. A magas árfekvése miatt a gyártó a luxus vevőkört célozza meg vele. Ennek megfelelően mögé rak egy luxus értékesítési és marketing stratégiát (gyönyörű csomagolás, megkomponált felhasználási rituálét, luxus eladási helyek, luxus bevezetési kampány).

Az új fejlesztést, sok éves munkába és sok pénzbe került a vállalatnak. Hogy megtérüljön a befektetett pénz és minél több profitot hozzon a vállalat számára a fejlesztés (pl. egy új hatóanyag kombináció kifejlesztése), ezért kisebb-nagyobb változtatásokkal más termékekbe is beleteszi ezt a hatóanyagot. Legegyszerűbben úgy lehetne személtetni ezt a folyamatot, hogy az adott hatóanyag komplexet lebutítja a gyártó, hogy más piacon is tudja árulni azt a terméket, amibe belerakja. Másik piacnak más vásárlóköre van, akik más igényekkel és pénztárcával rendelkeznek. Példának okáért vegyünk három különböző piaci segmenst: luxus - felső kategória, közép kategória (lehet a professzionális termékek piaca), alsó kategória, pedig a lakossági piac. Ezek a kínált termékek minőségében és áraikban kölönböznek, ezért más-más vásárlói réteget érintenek. 

A vállalat  a már előzőleg említett költségesen kifejlesztett terméket a luxus piac után piacra dobja professzionális közönségnek, a közép kategóriának is. Kicsit átszabja, kicsit átírja, kicsit elvesz belőle, hogy megfelejen a közép kategóriás árszintnek. Majd legvégül a lakossági felhasználók is kapnak egy lebutitott verziót az említett termékből.  Mivel a luxus és a lakossági marketing teljesen más célközönséget érint, az évekkel ezelőtt még újdonságnak számitó hatóanyagot be lehet vezetni abszolút újdonságként a lakossági piacra, megnyerő csomagolással, reklámmal. 

   

Kerastase Elixir Ultime, L'Oreál Professionnel Mythic Oil, Elseve/Elvive Extraordinary Oil

Nagyon érdekes, szakemberként látom, hogy egy cég mit dob piacra luxus termékként, kicsit később időben megjelenik egy nagyon hasonló nevű és csomagolású professzionális termék, végül még később időben a lakosság is kap egy nagyon hasonló nevű és csomagolású terméket, természetesen töredék áron, töredék hatóanyagokkal. 

Mivel a gyártási költség és a fent részletezett költségek nem csökkentek, a gyártó a termék összetételében tud egy a lakosság számára is megfizethető terméket előállítani. Mire eléri a termék a lakossági termék szintjét, egy teljesen lebutított, minimális hatóanyag tartalmú termék kerül a fogyasztó kezébe, természetesen gyönyörű csomagolásban, hogy újnak tűnjön, vonzónak és az átlag fogyasztó meg tudja fizetni. 

Mi a különbség az olcsó lakossági, és drága luxus termék között? Az, hogy a lakossági termék nem javít a bőr, illetve a haj szerkezetén, míg a luxus kategóriás termékekben  megvan a megfelelő hatóanyag, ami tud javítani a haj ill. bőr állapotán. Tehát rendszeres használatuk alatt javul a bőrkép és javul a hajunk szerkezete. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a lakossági termékek olyanok, mint a vény nélküli termékek, se nem javít, de nem ront a helyzeten, viszont a luxus termékek, ha nem a szakember által javasolt megfelelő terméket használjuk, akkor ronthat is a bőr, illetve a haj állapotán. Természetesen a jól megválasztott termékek, pedig javítanak a bőr haj állapotán.

Vegyünk pl. egy hajbalzsamot. A lakossági kategóriás terméktől is ki tudjuk fésülni a hajunkat, de hosszú távon használva nem táplálja a hajat. Egy arckrémnél ugyanez a helyzet. A drogériás termék felvitele után a bőr hidratáltabbnak tűnik, de hosszú távon nem képes javítani a bőrképen. Ellenben e megfelelő hatóanyagot tartalmazó krémmel, aminek a használatával javul a bőrünk szerkezete.

További bejegyzések a témában